- E-mail: info@identitygames.nl
- Telefoon: 010 - 201 45 55
-
Rotterdam, 7 april 2022 – Twee jaar corona heeft Escape Room The Game geen windeieren gelegd. Zeker tijdens de lockdowns toen fysieke Escape Rooms gesloten waren, waren de bordspellen niet aan te slepen. Aan het begin van de coronatijd steeg de verkoop van Escape Room The Game met 50%. De bordspeledities en de online en fysieke Escape Rooms zijn niet elkaars concurrenten, maar versterken elkaar juist. Vaak als iemand een Escape Room heeft bezocht en met plezier heeft gespeeld, koopt of speelt hij ook het bordspel. Recent marketingonderzoek* toont dat vooral bij jonge mensen (25-34 jaar) het spel regelmatig op tafel komt. Deze leeftijdsgroep heeft ook het vaakst een fysieke of online Escape Room bezocht. Oudere doelgroepen (45+) bezoeken minder vaak een fysieke Escape Room en spelen ook niet vaak online.
Het onderzoek laat zien dat bijna 8% van alle Nederlanders weleens een versie van Escape Room The Game heeft gespeeld, ofwel: ruim 1 miljoen landgenoten. 6,8% heeft weleens een Escape-spel gekocht. Opvallend is dat 40% daarvan het spel niet zelf heeft gespeeld. “Het spel wordt niet alleen vaak gekocht en gespeeld, maar ook vaak cadeau gedaan. Mensen die het spel alleen kopen doen dit in veel gevallen (41%) voor hun (klein)kinderen en in 26% van de gevallen voor hun partners. Zoals gezegd, komt het vooral bij jonge mensen tot 34 jaar regelmatig op tafel. 45% speelt het spel ook altijd met dezelfde groep mensen/vrienden”, zegt Jan-Maurits Duparc, Chief Creation bij Identity Games.
Samenspelen belangrijker voor vrouwen dan voor mannen
De populariteit van het spel werd nog maar eens bevestigd vorig najaar met de verkiezing van Speelgoed van het Jaar 2021 voor Escape Room The Game – Puzzle Adventures en Escape Your House – Spy Team. Laatstgenoemde won ook de ‘Gouden Publieksprijs Speelgoed van het Jaar 2021’. “Daar waren we toen trots op en dat zijn we nog steeds. Het geeft aan dat onze spellen in de smaak vallen bij degenen voor wie het is bedoeld: de spelers. Spanning, tijdsdruk, oplossend vermogen en vindingrijkheid zijn kenmerkend voor het spel, waarbij het draait om ontsnappen. Zowel mannen als vrouwen zijn fan van Escape Room The Game. Voor beiden geldt dat het oplossen van puzzels en raadsels de nummer 1-reden is om het spel te spelen. Voor vrouwen is daarnaast het samenspelen een aantrekkelijke funfactor. Dat geldt voor mannen iets minder vaak”, aldus Duparc.
Internationale Escape-meeting in Rotterdam
Escape Room The Game kent inmiddels talloze edities en uitbreidingen. In amper vijf jaar tijd is er een sterk merk neergezet dat in totaal meer dan 36 uur aan Escape Room-avonturen biedt voor iedere leeftijdscategorie. Het spel is niet alleen in Nederland een hit, maar scoort wereldwijd hoog op de ranglijst met populairste bordspellen. In die zin was het niet verwonderlijk, maar wel bijzonder dat onlangs bijna twintig internationale distributeurs van Identity Games uit onder andere Spanje, Duitsland, Frankrijk, Canada en Finland bij elkaar kwamen in Rotterdam om de verdere groei en toekomstige innovatieve kansen van het spel onder de loep te nemen.
*Over het onderzoek
Het marketingonderzoek naar Escape Room The Game is maart 2022 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Identity Games. Totaal aantal respondenten: 7.258, van wie 761 het spel hebben gekocht en/of gespeeld. Leeftijd respondenten: 16 jaar – 60 jaar en ouder. Het onderzoek is uitgevoerd conform de richtlijnen ISO 20252 (marktonderzoek).