Van zolderkamer naar wereldspeler

25 jaar Identity Games

1992

Op een zolderkamer in Rotterdam

Het is 1992 als Albert Meuter (bedrijfseconoom) en Emile Kalis (bedrijfskundige en creatief brein) hun eerste spel bedenken en produceren, opdrachtgever: de Koninklijke Nederlandse Munt. Het spel Muntslag blijkt een schot in de roos te zijn, beide jonge managers zeggen hun baan op en gaan fulltime spellen bedenken, verkopen en produceren.

1995

Eerste inkoop in China

Identity Games was nu een feit. De eerste spellen worden bij de Nederlandse Spellen Fabriek van Jumbo geproduceerd. Al snel wordt Nederland te klein en vinden ze een geschikt inkoopkantoor in Hong Kong waar ze, tot op de dag van vandaag mee samenwerken. Om de spellen flexibeler te kunnen produceren bezoeken ze diverse fabrieken in China. De eisen zijn simpel: fabrikanten moeten aan hun hoge standaard en prijs- kwaliteit kunnen voldoen.

2001

Start eigen uitgeverij

Sinds 2001 is er zoveel vertrouwen in de eigen spellen en het bedrijf, dat Identity Games spellen en speelgoed voor eigen rekening en risico gaat uitgeven. De stap naar de consumentenmarkt is gezet. Zowel nationaal als internationaal zijn de eigen edities succesvol. In 2007 worden de spellen naar ruim 20 landen geëxporteerd en is het bedrijf gegroeid van een omzet van 1 miljoen gulden naar 7 miljoen US dollar, Albert en Emile zien dat ze op de goede weg zijn.

2006

Speelgoed van het jaar & export naar 20 landen

In 2006 wint Identity Games voor het eerst de prestigieuze Nederlandse ‘Speelgoed van het Jaar’ prijs, met het spel Wildlife. Dit is het eerste DVD bordspel in Europa. Sindsdien weet Identity Games zowel nationaal als internationaal veel prijzen in de wacht te slepen.

2012

Talpa aan boord

In 2012 ziet John de Mol van Talpa het innovatieve potentieel van Identity Games en wordt minderheidsaandeelhouder. Door deze samenwerking brengt Identity Games ook spellen uit van bekende tv-programma’s zoals Ik hou van Holland en De Jongens Tegen De Meisjes en verkoopt wereldwijd vele speledities van The Voice.

2014

Opening kantoor USA

In 2013 en 2014 is Emile regelmatig in de Verenigde Staten om Identity Games USA op te zetten. In Seattle, de stad waar ook Microsoft, Boeing en Amazon gevestigd zijn, wordt Find It Games overgenomen en vindt Emile een plek om samen met zijn gezin te wonen en te werken. Inmiddels is Identity Games International gegroeid van 2 naar ruim 25 medewerkers wereldwijd.

2015

Escape Room The game

De grootste doorbraak maakt Identity Games in het jaar 2015. Het spel Escape Room The Game en de eindeloze uitbreidingssets haken perfect in op de wereldwijde escape room hype. Het spel zorgt voor een forse groei van het bedrijf. De Virtual Reality versie van het spel blijkt nog een grotere hit te zijn en wordt moeiteloos uitgeroepen tot Speelgoed van het Jaar 2017.

2016

Wereldwijde doorbraak met 7 titels

Al 25 jaar brengt Identity Games menig huiskamer tot leven en daar zijn we trots op. Met ruim 25 toegewijde medewerkers en een geweldig assortiment wereldwijd verkochte titels – Poepspel, Miffy (Nijntje) Hide & Seek, Boom Boom Balloon, Escape Room The Game, The Original Mouthguard Challenge, Who’s The Dude?, Dodgeball en Crocodile Dinner – hebben Albert en Emile in 1992 de juiste keuze gemaakt. De verwachting is dat het bedrijf in 2018 een omzet haalt van circa 20 miljoen US dollar.

2017

Volgens Identity Games heeft ieder kind recht op spelplezier.

In het kader van het 25 jaar bestaan is gezocht naar een maatschappelijk doel dat zich inzet voor kinderen in Nederland. Dit heeft Identity Games gevonden in de eveneens 25 jaar jubilerende stichting CliniClowns. De gedeelde opbrengst van de verkoop van Het Rode Neuzen spel, wat speciaal voor CliniClowns is ontwikkeld, wordt eind 2017 aan deze vriendelijke stichting aangeboden. “In een spel zit immers meer dan je denkt”, aldus Albert en Emile.