- E-mail: info@identitygames.nl
- Telefoon: 010 - 201 45 55
-
Rotterdam, 1 april 2021 – De investeerders uit het WNL-programma Dragons’ Den, de bevlogen rekendocent Hans de Zeeuw en de Rotterdamse spelleninnovator Identity Games slaan de handen ineen voor de ontwikkeling en productie van een nieuwe reeks rekenkaartspellen voor kinderen. Het spel is een initiatief van De Zeeuw om het toenemende rekenanalfabetisme en de al langer bestaande, maar mede door corona verder opgelopen rekenachterstanden bij kinderen aan te pakken.
In het door Jort Kelder gepresenteerde tv-programma Dragons’ Den kreeg De Zeeuw onlangs alle vijf de Dragons aan zijn kant én de toezegging van 100.000 euro om zijn missie te realiseren. Het spel, met als titel Cijferstorm, wordt nu in drie varianten ontwikkeld door Identity Games en is vanaf komend najaar verkrijgbaar.
De Zeeuw is al langer actief op het gebied van het spelenderwijs vergroten van rekenvaardigheden. Zo is hij oprichter van Rekenteam dat rekenspellen bedenkt. Als docent zag en ziet hij dat veel kinderen geen idee hebben van rekeneenheden, afstanden en inhoud. “We staan inmiddels op de 26e plaats op de OESO-ranglijst rekenen. Dat is maar liefst elf plaatsen lager dan in 2015. In 1998 stonden we nog vijfde! Daar komt nog eens bij dat de afgelopen tijd door de coronacrisis het rekenniveau nog verder is gedaald, omdat scholen een behoorlijke periode dicht waren. Spelenderwijs steken kinderen sneller iets op. Bovendien krijgen kinderen daarmee ook meer zelfvertrouwen.
Vandaar dit initiatief voor het slimme rekenkaartspel Cijferstorm, waarbij de spelers hun uitgedeelde getallenkaarten moeten combineren om tot een bepaalde uitkomst te komen. Het is te spelen in verschillende moeilijkheidsniveaus. Het is mooi dat ik mijn verhaal over dit spel heb kunnen doen ten overstaan van de Dragons, en nog belangrijker dat ze allemaal enthousiast waren. Ik ben er blij mee. Ook met de samenwerking met Identity Games.”
Als ondernemersland moeten we kunnen rekenen
De Dragons bestaande uit topondernemers Pieter Schoen, Shawn Harris, Won Yip, Nikkie Plessen en Michel Perridon waren stuk voor stuk onder de indruk van de pitch van Hans de Zeeuw. “We hebben een neus voor bevlogen mensen en mogelijke goede businessinitiatieven. Bij dit rekenspel raakte ik meteen enthousiast. Ik was het ook helemaal eens met de stelling van De Zeeuw dat we een ondernemersland zijn en we goed moeten kunnen rekenen. Nou, dan kun je wat mij betreft niet vroeg genoeg beginnen. Het is mooi dat we op deze manier kunnen bijdragen om rekenachterstanden weg te werken en dat kinderen spelenderwijs hun rekenniveau kunnen verbeteren”, aldus Perridon.
Ook Nikkie Plessen was direct superenthousiast. “Iedereen zou zo’n rekenspel thuis moeten hebben. Mijn kinderen vinden het geweldig. Een fysiek spel is veel leerzamer dan zo’n computergame.”
Half miljoen kinderen bereiken met het spel
Voor de productie en verdere ontwikkeling van een hele reeks spellen hebben De Zeeuw en de Dragons aangeklopt bij Identity Games dat een trackrecord heeft op het gebied van educatieve spellen. “Het sluit mooi aan bij onze visie en ambitie om via een creatief spelaanbod te zorgen voor educatie en plezier. We gaan nu samen direct aan de slag om het eerste spel Cijferstorm verder te ontwikkelen en finetunen. Uiteindelijk is het doel dat binnen drie jaar een half miljoen kinderen de rekenspellen van Hans onder ogen hebben gekregen. Om zoveel mogelijk gezinnen te kunnen bereiken, streven we ernaar de spellen voor een zeer lage prijs (€ 2,99) te verkopen. Daarnaast zullen we bij de lancering 10.000 spellen doneren aan gezinnen met kinderen met een klein budget.”, zegt Jeroen Nugteren, Managing Director van Identity Games.